Producenci olejów silnikowych stoją przed wyzwaniem zachowania kruchej równowagi między wydajnością oleju a zmniejszeniem zużycia silnika. Firma Q8Oils oferuje oleje silnikowe o niskiej zawartości HTHS dla segmentu PCMO i HDDO, które zmniejszają zużycie paliwa przy zapewnieniu ochrony silnika.
Rygorystyczne przepisy dotyczące pojazdów przesuwają granice oszczędności paliwa i redukcji emisji CO2. Zmusza to konstruktorów silników do opracowywania bardziej wydajnych projektów silników i nowych technologii. Jednocześnie na producentach środków smarnych spoczywa duża odpowiedzialność za opracowywanie ulepszonych smarów do silników, które zmniejszają zużycie paliwa.
Jednym ze sposobów poprawy wydajności paliwa jest stosowanie olejów silnikowych o niższej lepkości wysokotemperaturowej HTHS (High Temperature High Shear).
Co to jest lepkość HTHS?
Lepkość HTHS oleju silnikowego jest kluczowym czynnikiem bezpośrednio wpływającym na wydajność zużycia paliwa i trwałość pracującego silnika. Środek smarny przeznaczony jest do smarowania i ochrony krytycznych części silnika, takich jak łożyska, wałek rozrządu, pierścienie tłokowe i tuleje, zwłaszcza w warunkach wysokiej wartości parametru ścinania w wysokich temperaturach roboczych.
HTHS mierzy lepkość (odporność na płynięcie) środka smarnego do silnika w podwyższonej temperaturze (150°C) przy stałym ścinaniu, symulując wąskie tolerancje i wysokie prędkości między ruchomymi częściami w gorącym silniku. Im niższy zmierzony moment obrotowy, tym niższa lepkość HTHS oleju, co skutkuje wyższym poziomem wydajności paliwa.
Wybór odpowiedniej lepkości HTHS dla Twojego pojazdu
Wybierając olej silnikowy do swojego pojazdu należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
- Olej o niskiej lepkości HTHS poprawia wydajność zużycia paliwa.
- Olej o wysokiej lepkości HTHS zapewnia lepszą ochronę elementów silnika.
- Typ silnika: Olej o niskiej zawartości HTHS w silniku przeznaczonym do oleju o wysokiej zawartości HTHS może powodować uszkodzenia.
Zapewnienie równowagi między wydajnością zużycia paliwa a ochroną silnika stawia przed producentami olejów silnikowych dwa ważne wyzwania:
- Jak nisko można zejść z parametrem lepkości HTHS, zanim korzyści płynące z oszczędności paliwa zaczną znikać?
- Jak możemy zmniejszyć zużycie silnika w przypadku środków smarnych o niskiej lepkości HTHS?