Wyjaśniamy: Przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości a olej

Wiele problemów związanych z niewłaściwym lub złym doborem środka smarnego nie prowadzi na szczęście do katastrofalnej w skutkach awarii silnika. Z biegiem czasu gorsze środki smarne mogą jednak powodować spadek wydajności, wyższe zużycie paliwa lub awarię podzespołów. Istnieje natomiast pewne stosunkowo nowe zjawisko, które może wystąpić w silniku i spowodować katastrofalną w skutkach awarię silnika, kiedy najmniej się tego spodziewamy. Zjawisko to jest związane z nowoczesnymi turbodoładowanymi silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem i jest określane jako przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości lub LSPI.

Aby zrozumieć to zjawisko musimy wziąć pod uwagę, że w normalnych warunkach spalanie w komorze silnika jest bardzo dokładnie kontrolowane przez układ rozrządu, łańcuch rozrządu i mechanizmy krzywkowe. Przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości jest zasadniczo niekontrolowanym spalaniem, które może zachodzić całkowicie poza normalną sekwencją zdarzeń. Może mu towarzyszyć wysoki wzrost ciśnienia i odwrócenie fali ciśnienia, które mogą być wystarczająco gwałtowne, aby spowodować katastrofalne uszkodzenie silnika. Uszkodzenie takie zwykle dotyczy tłoków i pierścieni wewnątrz cylindra.

Co prawda opracowano szereg rozwiązań inżynieryjnych, które pomagają złagodzić ten problem, np. wyższe naprężenia pierścieni tłokowych, czy zmiany w układzie zarządzania silnikiem, to jednak często odbywa się to kosztem wydajności.

Jednym z rozwiązań problemu LSPI, które nie zwiększa zużycia paliwa, jest stosowanie oleju silnikowego opracowanego specjalnie dla silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Aby zapewnić pełną ochronę silnika niezwykle istotne jest, by te nowe oleje były szeroko testowane i by opracowywane były ich odpowiednie receptury. Zostały już nawet opracowane specyfikacje branżowe i OEM, które uwzględniają ochronę przed LSPI. Są to np. API SP i Daimlers MB229.52.

Q8Oils przedstawia: Q8 Formula Prestige V 5W-30
  • Optymalna oszczędność paliwa (oszczędność do 2,28 %)
  • W pełni kompatybilny z urządzeniami do oczyszczania spalin, takimi jak GPF (filtry cząstek stałych do silników benzynowych)
  • Doskonała ochrona przed LSPI
  • Pomyślne zaliczenie programu testów VW Baumuster 2020