Smary, dawniej produkt bardzo niedoceniany w motoryzacji i rolnictwie

Produkty smarne są często niewidocznymi, ale kluczowymi komponentami naszej codzienności. Od pojazdów, przez maszyny rolnicze, aż po zaawansowane systemy przemysłowe – wszędzie tam, gdzie istnieje ruch mechaniczny, istnieje również potrzeba smarowania. Czym właściwie jest smar, jakie funkcje spełnia i jak je dzielimy?

Zadaniem smaru jest zmniejszenie tarcia pomiędzy poruszającymi się elementami, chronienie przed korozją, a także redukcja ciepła i zanieczyszczeń.

Smar plastyczny, ważny element sprawnego działania wielu maszyn, składa się z trzech głównych komponentów.

Pierwszym z nich są oleje bazowe, które mogą być zarówno mineralne, jak i syntetyczne. Ich zadaniem jest zapewnienie płynności i odpowiednich właściwości smarnych.

Drugi element to zagęszczacze, często nazywane mydłami. Wyróżniamy tutaj mydła proste (litowe, wapniowe, sodowe, aluminiowe, borowe), mydła mieszane (takie jak litowo-wapniowe) oraz mydła kompleksowe (litowe, wapniowe, sodowe, aluminiowe).

Trzecim składnikiem smarów są dodatki, które pełnią szereg istotnych funkcji. Do najważniejszych z nich należą inhibitory utleniania, inhibitory korozji, dodatki przeciwzużyciowe oraz dodatki adhezyjne.

Wszystkie te składniki razem tworzą produkt, który pełni wiele funkcji, smarowanie to najbardziej oczywista z nich, ale smar pełni także rolę uszczelniającą węzłów tarcia oraz chroni przed korozją.

Na koniec warto zauważyć, że smary dzielą się według klas konsystencji. Najczęściej spotykane są smary klasy NGLI oznaczane numerami od 000 do 3, gdzie:

– 000 – smar bardzo płynny,
– 00 – smar płyny,
– 0 – półpłynny,
– 1 – bardzo miękki,
– 2 – mięki,
– 3 – średnio miękki,

Dobór odpowiedniej konsystencji jest istotny dla optymalnego działania sprzętu. Jeżeli nie masz pewności jaki smar wybrać koniecznie skontaktuj się z ekspertem.

Niezawodność sprzętu jest kluczem do efektywnej pracy i sukcesu, dlatego jakość stosowanych smarów jest niezwykle istotna. Rozumiejąc tę potrzebę opracowaliśmy wiele specjalistycznych smarów, poniżej przedstawiamy kilka cieszących się największą popularnością wśród naszych klientów:

Q8 Rembrandt EP 2 jest wszechstronnym smarem litowym, charakteryzującym się odpornością na ekstremalne naciski. Zakres temperatur, w których smar zachowuje swoje właściwości, wynosi od -30 do +130 stopni Celsjusza (dostępny w klasach 00, 0, 1, 3). Składa się on z oleju mineralnego i zagęszczacza litowego, co gwarantuje jego gładką strukturę i optymalną pompowalność. Zaawansowana stabilność mechaniczna, wysokie właściwości przeciwzużyciowe oraz ochrona przed rdzą, są atutami Q8 Rembrandt EP 2, które przekładają się na długą żywotność smaru i smarowanego elementu.

Smar Q8 Rembrandt EP 2 znajduje zastosowanie w różnych aplikacjach przemysłowych i motoryzacyjnych. Jest szczególnie rekomendowany do wysoko obciążonych łożysk ślizgowych i tocznych, tulei i sworzni w drabinach, spychaczach, traktorach, koparkach, ciężarówkach, urządzeniach dźwigowych, wciągarkach, itp.

Q8 Rubens WB/b to wysokiej jakości smar uniwersalny, przeznaczony do użycia w warunkach intensywnych nacisków. Bazujący na oleju mineralnym i kompleksowym mydle litowym, smar ten wyróżnia się doskonałą stabilnością walcowania i długotrwałością. Jego niebieska barwa ułatwia identyfikację podczas aplikacji. Q8 Rubens WB/b oferuje także doskonałe właściwości przeciwzużyciowe, efektywną ochronę przed rdzą oraz łatwość pompowania. Wykazuje odporność na zmienne temperatury, a jego zakres pracy mieści się w granicach od -30 do 160 stopni Celsjusza.

Smar Q8 Rubens WB/b znajduje zastosowanie zarówno w aplikacjach przemysłowych, jak i motoryzacyjnych. Jest szczególnie rekomendowany do intensywnie obciążonych łożysk ślizgowych i tocznych, tulei i sworzni w zastosowaniach przemysłowych i morskich, a także w sprzęcie budowlanym i pojazdach ciężarowych (zgodnie ze standardem Volvo 97720). Warto zaznaczyć, że smar ten doskonale sprawdzi się również w sprzęcie rolniczym.

Q8 Multi LCX 2 jest wielozadaniowym smarem o zaawansowanych właściwościach wodoodpornych. Ten smar litowo-wapniowy, wyprodukowany na bazie oleju mineralnego oraz zagęszczaczy litowo-wapniowych, wyróżnia się wyjątkową stabilnością walcowania. Jego charakterystyczny, zielony kolor ułatwia identyfikację po nałożeniu. Q8 Multi LCX 2 zasługuje na uznanie dzięki swojej długotrwałej żywotności, optymalnym właściwościom adhezyjnym do metalu oraz efektywnej ochronie przed korozją. Znajduje zastosowanie w szerokim zakresie temperatur, od -20 do +140 stopni Celsjusza.

Q8 Ruysdael WR 2 to wodoodporny smar wapniowy, bazujący na oleju mineralnym o wyjątkowo wysokiej lepkości (lepkość oleju bazowego wynosi 1300 m2/s przy 40 st.C). Zawiera on również zagęszczacz tłuszczu, co przekłada się na doskonałą zdolność przenoszenia obciążeń. Q8 Ruysdael WR 2 cechuje się długotrwałą żywotnością i wyjątkowymi właściwościami adhezyjnymi do metalu. Jego mechaniczna stabilność zapewnia doskonałą odporność na mięknięcie.

Q8 Ruysdael WR 2 to specjalistyczny smar, przeznaczony do użytku w przemyśle ciężkim, gdzie zastosowanie smarów konwencjonalnych nie jest możliwe ze względu na połączenie dużych obciążeń i wypłukiwania wodą. Smar jest szczególnie zalecany w stalowniach, papierniach (sekcje mokre), cementowniach, itp. Q8 Ruysdael WR 2 jest odpowiedni do użytku w mocno obciążonych, wolnobieżnych łożyskach ślizgowych, kulkowych i wałeczkowych, pracujących w normalnych temperaturach.

Q8 Ruysdael SG to smar litowo-wapniowy o wielozadaniowym zastosowaniu i klasie NGLI 2.5, szczególnie zalecany do pracy w warunkach wilgoci i korozji dzięki swojej doskonałej odporności na wodę. Charakteryzuje się długą żywotnością, efektywną ochroną przed rdzą oraz wybitnymi właściwościami adhezyjnymi do metalu. Składniki takie jak olej mineralny i zagęszczacz smaru Q8 Ruysdael SG gwarantują znakomitą nośność. Smar ten sprawdza się doskonale zarówno w siodłach samochodów ciężarowych, jak i połączeniach tuleja – sworzeń.

Q8 Rembrandt Moly 2 to zaawansowany smar litowy o ekstremalnych właściwościach ciśnieniowych, zawierający dwusiarczek molibdenu (MoS2), który zapewnia dodatkową ochronę przed zużyciem w warunkach wysokich i udarowych obciążeń ślizgowych oraz oscylacyjnych. Q8 Rembrandt Moly 2 wykazuje również optymalne właściwości przylegania do siodła i jest chroniony przed rdzą nawet w obecności wody. Ten smar jest szczególnie polecany dla mocno obciążonych łożysk ślizgowych i tocznych, sprzęgieł, siodeł i prowadnic ślizgowych w maszynach takich jak drabiny, buldożery, traktory, koparki, ciężarówki, urządzenia dźwigowe, wciągarki i inne.

Q8 to zaufany producent smarów, kluczowych dla optymalnej wydajności urządzeń w motoryzacji, rolnictwie i przemyśle. Dzięki szerokiej gamie sprawdzonych produktów, marka Q8 jest w stanie sprostać różnorodnym wymaganiom klientów. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zalecamy skontaktować się z ekspertem Q8, który pomoże dobrać najodpowiedniejszy produkt.